Katalog nových knih
Knihy v katalogu jsou seřazeny sestupně podle data jejich vydání.
Reklama
Thompson Derek
Derek Thompson je uznávaným redaktorem časopisu The Atlantic, do něhož přispívá články o ekonomice a médiích. Pravidelně se podílí na podcastu Here and Now v National Public Radio a často vystupuje v televizi, včetně stanic CBS a MSNBC. Magazíny Inc. i Forbes ho uvedly na seznamu „30 pod 30“. Žije v New Yorku.
JAK VZNIKÁ HIT?
Co vás vedlo k tomu pustit se do své první knihy?
Netušil jsem, že psaní bude pro mě někdy zábavou. Ale vždycky mě bavilo vyprávět úsměvné historky a kdyžjsem k nim najednou mohl přidat výsledky fascinujícího výzkumu, nešlo to jinak, než je zapsat. Připravil jsem si opravdu nádherný zážitek.
Jak dlouho jste knihu psal?
Myslel jsem, že je to práce tak na čtyři nebo pět let, a trvalo mi to asi osm měsíců.
Co bylo původním záměrem?
Jsem ekonom. A pokud jsem něco publikoval, týkalo se to makroekonomie a trhu práce. Miluji schopnost ekonomického výzkumu odpovědět na opravdu velké otázky. Třeba jak zajistit hospodářský růst, proč recese trvala tak dlouho, jak lidi ekonomicky motivovat a podobné problémy.Uvědomil jsem si, že by šlo použít ekonomii s psychologií a podívat se na média a kulturu vůbec. Třeba, jak ovlivňuje ekonomika mediální trhy, které někdy určují, co se stane hitem. Zajímalo mě, co všechno stojí za úspěchem i z materiálného hledfiska.
Popsal jste určité napětí mezi zvědavostí objevovat nové věci a zároveň strachem z nového. Čím to je, že takové pnutí se podílí na vzniku hitů, a určuje i to, co se stane populární?
Myslím, že určité specifické napětí velmi důležité pro vznik hitů. Jsme totiž přirozeně zvědaví, jsme objevitelé, a zároveň jsme konzervativní. Zajímavostí hitů, ať už při pohledu na hudbu nebo televizi, filmy nebo literaturu, je to, jak často se napětí, vyplývající z těchto lidských vlastností, vrátí do hry. Sám sebe jsem se ptal, co lidé očekávají od písní a filmů? A odpověděl jsem si, že to, co sami často chtějí. Znovu objevovat třeba už poznané. ale novým způsobem. Například Star Wars, potenciálně největší hit v historii kinematografie, je zcela jistě naprosto originální. Ale všimněme si, jak to George Lucas natočil? V podstatě nalil všechny oblíbené komiksové prostředky do jednoho filmu.
Jedním z nejzajímavějších příběhů v knize je osud písně Rock Around the Clock, která skončila po svém prvním odvysílání naprostým krachem, ale o rok později se vrátila a stala se jednou z klíčových rock and roll písní všech dob.
Ano, tento příběh mám opravdu rád. Píseň Rock Around the Clock vznikla v roce 1954 a byl to v podstatě propadák. V příštím roce si nahrávku od Bill Haley & His Comets náhodou koupil desetiletý chlapec jménem Peter Ford z Los Angeles. Jeho otcem byl Glenn Ford, filmová hvězda, který zrovna točil film Blackboard Jungle. Jednou se u něho stavil režisér filmu a mezi řečí se zeptal, zda náhodou nemá nějakou nahrávku, kterou by šlo použít v tomto filmu o kriminalitě mladistvých? Pomohl jim syn Petr, který jim mezi jinými skladbami přehrál i Rock Around the Clock. A tady začala její cesta ke slávě. Přestala být pouhou součástí úspěšného filmu, ale začala žít svůj vlastní život, až se stala první rokenrol písní a druhou nejprodávanější všech dob. Zmiňuji to proto, že žádné umělecké produkty nejsou předurčeny k úspěchu nebo k neúspěchu. Rock Around the Clock zněla stejně v roce 1954 jako 1955. A to jednou byla propadák a jen o rok později největší hit století. Je to opravdu pozoruhodný příběh.
(Ze zahraničních pramenů)
VYDANÉ TITULY
Reklama