Connelly Michael

Michael Connelly je bývalým reportérem Los Angeles Times a v současné době autorem mezinárodně úspěšných thrillerů o Harrym Boschovi. Televizní seriál s názvem Bosch, natočený podle jeho knih, je jedním z nejsledovanějších původních seriálů na kanále Amazon Prime, kde budou diváci zanedlouho moci sledovat už čtvrtou řadu. Michael Connelly je rovněž autorem několika bestsellerů, mezi které patří vysoce oceňovaný thriller z právnického prostředí s názvem Advokát (česky Domino, 2010), který byl zařazen na prestižní seznam Richard & Judy Book Club. Connellyho knihy už byly přeloženy do devětatřiceti jazyků a po celém světě získaly mnohá ocenění, včetně Edgarovy a Anthonyho ceny. Michael Connelly v současné době pobývá na Floridě a v Kalifornii.

 

Při psaní si docela věřím

Před publikováním románu Černá ozvěna (The Black Echo) jste prý napsal dvě knihy. Je to pravda a co se s nimi stalo?

Přesnější by bylo říct, že jsem se před Černou ozvěnou pokusil o dva romány. A netroufl bych si ani tvrdit, že jsem je dokončil. Spíš šlo o první verze dvou různých příběhů. Věděl jsem však, že nejsou dost dobré na to, abych je někomu nabídl. Napsal jsem je, když jsem žil na Floridě, předtím, než jsem se přestěhoval do Los Angeles.

Jak jste dospěl ke jménu svého hlavního hrdiny Hieronymus "Harry" Bosch. Volil jste ho z několika dalších jmen?

Věděl jsem, že kniha bude žít nebo zemře s charakterem, který jsem hrdinovi vymyslel. Ale potřeboval jsem ho pojmenovat. Zpočátku jsem mu říkal Pierce. Žádné jiné jméno, jen Pierce, a pak jsem ve své druhé verzi knihy přešel na jméno Hieronymus Bosch. Vzpomněl jsem si totiž na malíře, jehož dílo jsem studoval na University of Florida. Kriminální román se však nemusí nutně držet reality, ale hodně pracuje i s metaforou. Tak jsem ji stále hledal. Uvědomil jsem si, že práci malíře lze popsat i jako chaos nebo svět, který se pokazil. A proto i jméno detektiva Harryho Bosche mohou čtenáři chápat jako určitou metaforu, za niž se ukrývá charakter postavy.

Proč jste si spojil slavný Boschův obraz Zahrada pozemských rozkoší s Harryho pohledem na život a situací v Los Angeles?

Myslím, že Zahrada pozemských rozkoší v sobě skrývá mnoho poselství. Jedno z nich – chápáno především metaforicky – vyjadřuje pohled Harryho Bosche na Los Angeles. LA je místem velké krásy a rozmanitosti – oceán, hory, pouště a údolí – ale město je poškozeno člověkem. Smog, nadvýroba, zločin, zemětřesení, požáry. V mnoha ohledech jakoby kouslo do jablka hada. Je to město andělů a démonů. Jedním z těchto andělů je Harry Bosch.

Kdy jste poprvé viděl Boschův obraz?

První Boschův obraz jsem viděl začátkem devadesátých let v Benátkách. Zahradu pozemských rozkoší jsem si prohlédl o něco později v Museu del Prado v Madridu. V místnosti s tímto nejslavnějším Boschovým obrazem jsem strávil asi hodinu. Bylo to fantastické.

O malíři Boschovi se říká, že „(...) byl cizinec ve svém čase a místě (...)". Do jaké míry se dá říci něco podobného o detektivu Boschovi?

V mnoha ohledech se Harry pohybuje mimo svůj čas. Většina lidí v Los Angeles pochází odjinud. Ale Harry je originální a hluboce propojený jak s vlastní minulostí, tak s minulostí města. Obrazy představují absurditu, chaos, hrůzné násilí, šílenství, spolu s všudypřítomnými náboženskými tématy. Je to jako by Bosch žil ve středověkém Los Angeles.

Je to opravdu město s tak špatnou pověstí?

Tam, kde je kouř, je obvykle i oheň. Los Angeles je v mnoha ohledech zničený ráj – tady se nabízí spojení s Boschem a jeho obrazy. Ale existuje mnoho lidí – včetně mě a Harryho, kteří žijí naději, že dokáže překonat své problémy. Může se stát městem budoucnosti, pokud budou existovat strážci tohoto snu, jako je Harry, který se nevzdává.

Jaký je váš vztah k Los Angeles?

Je to do značné míry dané tím, že jsem reportér. Při své práci jsem mohl nahlédnout a v mnoha směrech i poznat různé kouty města. V Los Angeles žije mnoho odlišných komunit, mezi nimiž není mnoho kontaktů. Život zde není úplně lehký. Poznal jsem ho důkladně, ale nemohu říci, že bych dobře porozuměl sociální geografii.

Máte pocit, že jste zodpovědný za Los Angeles, nebo alespoň za jeho image?  Spoustě lidí se může zdát, že současný Los Angeles vaše knihy odmítne…

Připadalo mi to tak, když jsem vydal román Poslední kojot (česky Domino 2001). Město formovaly zemětřesení a incident Rodney Kinga a nepokoje v roce 1992. Vypukly na konci dubna 1992 ve čtvrti South Central a rozšířily se do dalších částí Los Angeles. Trvaly šest dní. Začaly 29. dubna v den vynesení rozsudku o zproštění viny čtyř policistů, kteří byli obžalováni za užití nepřiměřené síly během zásahu Los Angeles Police Department z března 1991. Policisté především bílé pleti byli zachyceni na videokameru, jak bijí afroamerického muže jménem Rodney King. Tisíce lidí tehdy vyšly do ulic na protest proti rozsudku. Během nepokojů byly zaznamenány rozsáhlé případy rabování, žhářství, útoků a zabití. Odhadovaná cena škod se vyšplhala přes miliardu dolarů. Nepokoje si vynutily 53 mrtvých, 2 000 zraněných a 11 000 zatčených osob. Cítil jsem zodpovědnost psát o tom, jaké to je žít v městě po takových otřesech. O rasovém napětí jsem moc nepsal. Více jsem si ho všiml až v románu Angels Flight (česky Andělský let, BB art, 1999), protože jsem chtěl, aby se v mé tvorbě odrážel současný Los Angeles.

Recenzenti rádi tvrdí, že jste se do širšího povědomí dostal románem Básník (česky Domino, 2010). Jak jste reagoval na větší pozornost čtenářů a médií? Co se po tom změnilo, cítil jste větší tlak při psaní dalších knih?

Myslím, že si při psaní docela věřím. Pochopitelně jsem rád, když je kniha přijata příznivě, a když tomu tak není, tak mě to mrzí. Jsem ale také docela dobrý v budování zdi mezi mou pracovnou a zbytkem světa. To, co se děje venku, nemá vliv na to, co se odehrává v mé hlavě u počítače. Úspěch ve mně nevyvolává tlak.. Píšu, co chci napsat. Hodnocení uměleckého díla nelze brát absolutně. Vždyť Básník přišel po čtyřech vysoce uznávaných kriminálních románech s Harrym Boschem.

Zajímavé ale je, že jste změnil žánr a přesunul se do thrilleru. Proč?

Ke změně žánru došlo nevědomky. Píšu jen ty příběhy, které chci sám číst. Neustálé dilema pro mě jako spisovatele je, jak udržet při životě jednotlivé série. Některé, i ty z nejlepších, se po čase dostaly do mrtvého bodu a třeba i skončily. Stále hledám možné způsoby, jak se vyhnout poklesu kvality. Jedním z nich je udělat si přestávku a od série si odpočinout. Z tohoto důvodu jsem také napsal romány Básník a Blood Work (česky Obranná reakce, BB art 1999 a scénář pro film Krvavá stopa s Clint Eastwoodem v hlavní roli, 2002). Psát o Harrym Boschovi je ale mé hlavní téma a knihy jako Blood Work a The Poet jsou nástroje, které používám, abych se ujistil, že Harry Bosch je živý a stále ve formě. Proto se je snažím psát i trochu jiným způsobem. Třeba Básník je v ich formě.

Je žánr thriller pro vás jednodušší než kriminální román?

Pro mě je to všechno stejné, já při psaní nevidím velký rozdíl. Musím říci, že vydavatelský průmysl ví, jak dobře prodat takzvaný thriller. Žiju s touto ironií – Harry Bosch je postava, kterou jsem stále fascinován. Má své naděje a plány. Ale dvě knihy, o nichž se zmiňuji, tedy Básník nebo Blood Work patří díky nakladatelskému marketingu k nejprodávanějším.

Měl jste důvod ukončit román Trunk Music (česky: Falešní hráči, Domino, 2002) tím, že Bosch odjede se ženou svých snů. Chtěl jste tím vyjádřit jakýsi pocit zkázy – že to pro tohoto chlapa nebude fungovat?

Jsem rád, že jste použil výraz pocit zkázy. Věděl jsem, když jsem Trunk Music psal, že Boschův vztah nebude mít dlouhého trvání. Do jeho života jsem mu naordinoval spoustu konfliktů. Pro mě i jako autora je to zajímavé. Sám vedu normální život, s rodinou. Kdybych pro Bosche připravil podobné zázemí, a k tomu mu uložil řešit vraždy, bylo by to všechno nevěrohodné. Ale zároveň cítím, že musím Bosche za to, že je se mnou, i nějak odměnit. Proto jsem mu v Trunk Music dopřál i trochu toho lidského štěstí. V Angels Flight – Černé ozvěně narazí na emocionální dno celé série. I když je tato kniha, jak jsem ji napsal, možná trochu temná, myslím si, že čtenáři ocení, že se Harrymu v dalších svazcích znovu vrací rovnováha.
(Ze zahraničních pramenů)

Další autorovy tituly v češtině na: https://www.dominoknihy.cz/autori/michael-connelly

 

VYDANÉ TITULY


Reklama

[bc_random_banner category=550 slider=no autoplay=true delay=3000 loop=false dots=false]