Josef Václav Sládek se narodil ve Zbiroze jako syn zednického mistra 27. 10. 1845. Studium přírodních věd přerušil odjezdem do Ameriky, kde působil jako vychovatel, učitel a redaktor krajanských novin. Po návratu do vlasti pracoval jako redaktor v Národních listech, později se stal profesorem angličtiny na obchodní akademii a na filozofické fakultě. Jako dlouholetý redaktor Lumíra probojovával spolu s Vrchlickým a Zeyerem modernější chápání smyslu umělecké tvorby proti starším konzervativním proudům a rozhodně bránil Vrchlického v době útoku mladé generace v devadesátých letech.
Nad první Sládkovou knihou veršů Básně leží tragický prožitek smrti první básníkovy ženy. Tato intimní elegická lyrika se však odlišuje od pesimistických tónů první sbírky Nerudovy i Vrchlického. Neruda se cítí společenským vyvržencem a hledá vášnivě a neklidně možnost společenského zařazení s lidem či národem. Sládek se však zapojuje do širšího společenství, i když se nikdy nevzdá svého elegického pohledu na život. Idyličnost je mu stejně cizí jako levný optimismus. Není však tragik, proto už v první knize zachovává rovnováhu mezi subjektivní a objektivní složkou poezie. Citlivě reaguje na poměry v Americe, kde útlak indiánů připomíná básníkovi poměry ve vlasti. Také v druhé Sládkově knize, Jiskry na moři, je obdobný poměr mezi intimní lyrikou a objektivnější poezií vlasteneckou a politickou.
V epické tvorbě směřuje jednak k básnické povídce, jednak k baladě (Hrobník). Jeho poezie nabývá charakteristické podoby, výrazně odlišné od poezie všech jeho současníků – hutného výrazu a umění zkratky, protichůdných rozevlátému verši Čecha a Vrchlického.
V dalších sbírkách z osmdesátých let – Světlou stopou, Na prahu ráje, Ze života a Sluncem a stínem – se zklidňuje Sládkova intimní lyrika, ale citlivost pro společenské otázky se prohlubuje.
K umělecky nejzralejším básníkovým dílům patří sbírka Selské písně a české znělky. V této knize našel Sládek umělecký výraz pro hodnoty, k nimž směřoval už dříve: mravní sílu a mužný postoj k životu, vyplývající z přilnutí k rodné zemi. Selské písně jsou krátké, uzavřené lyrické básně, v nichž Sládek jménem rolníka představuje svůj vztah ke světu ve sféře filozofické, mravní a estetické. Vlastenecká myšlenka je rozvedena v Českých znělkách.
V dobové literární situaci začátkem devadesátých let působila sbírka Starosvětské písničky a jiné písně a jí blízká Směska jako záměrný protiklad moderní artistní poezie mladé básnické generace. Jsou to v podstatě ohlasy lidové poezie, navazující až na tradici Čelakovského. K dobové politické poezii patří České písně, vyznívající v odhodlání k obraně národní svobody.
Závěr básníkovy tvorby tvoří teskné sbírky, básně jakoby podzimní rezignace a životního vyrovnání, které znamenají vrchol Sládkovy reflexívní lyriky: V zimním slunci, Za soumraku, Nové selské písně a Léthé a jiné básně. Zamýšlejí se nad smyslem lidského života, práce, bolesti a smrti.
Zvláštní místo patří Sládkovi jako zakladateli moderní poezie pro děti, v níž překonal starou násilnou didaktičnost a přiblížil se dětské fantazii a vnímavosti dětské duše. Tři sbírky, Zlatý máj, Skřivánčí písně a Zvony a zvonky, jsou blízké dětskému čtenáři důvěřivým vztahem ke světu a přírodě.
Sládkova významná překladatelská činnost souvisela úzce s vlastní tvorbou a s tendencemi lumírovského programu uvádět do české kultury významné hodnoty světového písemnictví. Vedle ojedinělých překladů z polské a ruské literatury překládal nejvíc z literatury angloamerické (Byron, Hebrejské melodie; Longfellow, Píseň o Hiawatě). Vyvrcholením jeho překladatelské práce je přebásnění třiatřiceti Shakespearových dramat.
J. V. Sládek zemřel 28. 6. 1912.