Jiří Haussmann byl významný satirik, v jehož díle se odrazila doba rozpadu Rakousko-uherské říše a politických zápasů v prvních letech republiky; příslušník poválečné generace, který prošel složitým vývojem od radikálního nacionalismu k socialismu.
Pocházel z konzervativní pražské patricijské rodiny. Jeho děd Vincenc (1826 – 96) byl profesorem české polytechniky a poslancem zemského i říšského sněmu. Otec Jiří (1868 – 1935) se věnoval právnické kariéře; po válce dosáhl hodnosti prezidenta vrchního zemského soudu v Praze a v roce 1926 byl v úřednické vládě ministrem spravedlnosti. Otcovy sestry Amálie Haussmannová (1862 – 1920) a Olga Pikhartová (1868 – 1934) se uplatnily v malířství a grafice, Olga také jako koncertní recitátorka. Rodinné tradice básníkovy matky sahaly až do blízkosti Goethovy Ulriky. Mladší bratr básníkův Ivan (1907 – 44) byl vedle svého povolání karikaturistou.
V této bohatým intelektuálním a kulturním životem se vyznačující rodině se Jiří Haussmann narodil 30. 10. 1898. Vystudoval malostranské gymnázium, kde na něj zapůsobil zvláště literární historik a kritik J. Voborník; spolužáky a přáteli mu byli pozdější spisovatel B. Klička, architekt E. Linhart a od septimy komunistický politik V. Kopecký. Okamžitě po maturitě v květnu 1916 narukoval, ale již po čtvrtroce byl ze zdravotních důvodů z armády propuštěn, takže se mohl na podzim zapsat na práva. Ke konci války musel znovu nastoupit vojenskou službu. Začátkem roku 1919 byl spoluzakladatelem prvního časopisu mladé generace Republika, na jejím dalším spolkovém, politickém a uměleckém ruchu se však již nepodílel a ironicky pohlížel na snahy Devětsilu o tendenční revoluční literaturu. Po ukončení studií v roce 1920 praktikoval u okresního soudu na Malé Straně; v březnu 1922 dosáhl doktorátu. Zamýšlel se věnovat vědecky národnímu hospodářství, jeho úmysly však znemožnila nemoc; začátkem června 1922 onemocněl těžkým zápalem plic, z něhož se vyvinula tuberkulóza. Na podzim se léčil v lázních Gorbersdorf v tehdejším německém Slezsku. Zemřel 7. 1. 1923 v Praze.
Kultivované rodinné prostředí spolu s intenzivním studiem české satirické tradice (Havlíček, Machar, Dyk, Gellner) přispělo k rychlému rozvoji básníkova intelektu i k tomu, že již rané jeho práce strhují vybroušeným vtipem i uměleckou technikou. K probuzení jeho satirického talentu přispěla první světová válka. Již nejstarší Haussmannovy epigramy a satirické básně z roku 1915 byly nekompromisním výrazem protirakouského odboje. Proto publikovat mohl teprve od počátku léta 1917, kdy došlo kjistému uvolnění cenzury. Jeho debut vyšel pod pseudonymem Georges v časopise Národ; člen redakce O. Fischer se stal mladému básníkovi nejbližším přítelem a rádcem a později také vydavatelem jeho literárního odkazu. Haussmann záhy rozvinul širokou literární činnost v řadě časopisů, hlavně v Bassových Šibeničkách; po rozpadu mocnářství se okamžitě obrátil k nekompromisní satirické kritice poměrů v novém státě. Výběrem ze svých publikovaných i nepublikovaných veršů let 1915 – 19 sestavil na jaře 1919 svou první knížku Zpěvy hanlivé (1919). Na ní je patrný básníkův vývoj od radikálního nacionalismu k levicové – byť ještě ne zcela vyhraněné – orientaci. Nejvíce se však Haussmann soustředil na nešvary, které serozmohly v prvních měsících existence republiky: napadal vše, co v jeho očích narušovalo stabilitu státu a čistotu veřejného života. Vysmíval se způsobu práce Revolučního národního shromáždění, odsoudil pokrytecké vlastenecké denunciantství a prospěchářství, napadl konjunkturalismus básní na hlavu státu atd. Jeho tehdejší nadstranický objektivismus jej vedl k tomu, že neušetřil žádnou stranu od krajní pravice až po krajní levici; jejich soupeření se mu jevilo jako absurdní groteska. Svou vtipnost a tvárné schopnosti osvědčil rovněž v cyklu literárních parodií, z nichž některé nebyly bez ideového podtextu: zparodoval například oslavnou báseň o boji československých legií nebo materialisticky uzemnil vesmírné vize O. Březiny. V žánrové mnohotvárné sbírce se již naplno projevilo básníkovo veršové umění i bravurní hra se slovy a rýmy, pestrost odstínů komična, schopnost stupňovatmotiv až do bezhraničné groteskní nadsázky i mistrná práce s kontrastními představami.
V roce 1920 sílil v Haussmannově časopisecké tvorbě kurs doleva: satirik napadal kořistění západních imperialistů, vysmíval se obavám měšťáků ze socializace, strachu z bolševismu a volání po mírné evoluci: v básni Hrobaři, otištěné v Neumannově Červnu, nadšeně přivítal krach polské intervence proti sovětskému Rusku. Přesto při rozkolu v sociálně demokratické straně se nepřipojil k levici a přispíval pak hlavně do Kopřiv a Večerníku Práva lidu. Když však sestavoval svou druhou sbírku Občanská válka (vyšla péči O. Fischera posmrtně v r. 1923), promyšleným výběrem ze svých prací let 1920 – 22 potlačil protibolševickou složku své tvorby. Ústřední čísla sbírky, směšnohrdinský epos Občanská válka a báseň Sen, jsou komponována jako protiklad ke Karmínové gardě z prvotiny. Od r. 1920 otiskoval Haussmann také prózy, většinou bližší satirickému fejetonu než skutečné povídce; výběr z nich vydal na jaře 1922 v drobné knížce Divoké povídky.Jeho prózy jsou zpravidla založeny na kuriózním nápadu, který je rozvíjen v nových a nových variacích a dováděn až do krajních, absurdních konců, a na parodii;jen několik próz vychází z tradičního útvaru humoresky. K prózám prvního typu patří jeho nejvybroušenější povídka Pymon, zesměšňující maloměšťáckou pseudokulturnost. Pro Haussmannův vývoj jsou však důležité tři prózy s vědeckofantastickými náměty, zvláště protikapitalistický Metafyzický průmysl a Ohrožené lidstvo s motivem přeměny duševní energie ve hmotu. Ty byly Haussmannovi průpravou k utopicko-satirickému „nepravidelnému románu“ Velkovýroba ctnosti (1922),v němž vytvořil velké satirické zrcadlo let válečných a popřevratových, přičemž se mu snažil dát obecnější smysl.
Haussmannovo dílo má značně intelektuální charakter, vychází zpravidla z rozvíjení myšlenky, teze, mnohdy bývá nezastřeně konstruované. Básník měl však pronikavý postřeh a ojedinělý smysl pro komickou stránku věci, jemuž neunikla žádná autorita: svěžest jeho pracím dávala i hravá a dravá ironiebez vzteku a umění vtisknout všednodenní aktualitě význam trvalého podobenství. Svým individualismem a objektivisticky skeptickým pohledem na skutečnost měl blíže k satirikům starší generace, zvláště k F. Geilnerovi, než k svým generačním druhům. Přesto se díky závěrečnému vyznění svého díla – ale svými podněty formálními – stalvzorem pro mladší komunistické a levicové satiriky své generace i pro autory nastupující po druhé světové válce.
Zpracováno podle: www.knihovnicka.net